Blog, Smerter, Tips og tricks

Undgå gigtsmerter på ferien

Ferie, ferie, ferie 🙂

Turen går i år til Toscana, nærmere bestemt Celle Sul Rico ca. 2,5 timers kørsel nord for Rom.

I år vil jeg forebygge de ellers typiske gigtsmerter på 3-4 dagen.

Min plan er at få daglig motion på ferien.

Jeg skal lige have pulsen op og så skal jeg have brugt mine muskler. Men det skal også være lækkert.

I år hedder min daglige rutine:

  • 20-30 baner i poolen
  • 3 x 20 squat
  • Daglige gåture i mine sneakers. Sandaler og klipklapper er no go. Der er simpelthen ikke nok støtte omkring hælen. Hvis jeg går i sandaler og klipklapper alligevel, får jeg typisk ondt i både fødder og achillessenen efter nogle dage.

Ud over daglig motion  vil jeg lade være med at spise de mest  inflammationsfremkaldende madvarer. Gennem årene har der, i mine ferier, tegnet sig et bestemt mønster vedrørende gigtsmerter.

Jeg har fået gigtsmerter i fødder og hænder efter 3-4 dage. Det skyldes en kombination af feriemaden med for lidt antiinflammatorisk mad og for meget mel, fedt og sukker. Derudover har de mange timers inaktivitet/afslapning på liggestolen ved poolen båret brænde til inflammationsbålet.

Italienernes sunde livsstil

Jeg elsker Toscana og Italienernes livsstil. Hvad de ikke når i dag, når de i morgen. Så længe maden er god og der er en espresso indenfor rækkevidde, er alting godt.

Den gode mad har særstatus og jeg forstår hvorfor. Masser af lokalt producerede råvarer, parmaskinke med fedtkant, som nærmest smelter på tungen grundet det høje indhold af N-3 fedtsyrer. Frisk frugt og grønt med dobbelt så meget smag. Ja, selv børnene glemmer næsten, at spørge efter slik når man er på ferie i Italien.

Læs også om min tur til Malaga , Paris og Båstad i Sverige,

måske kan du finde inspiration 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.