Blog, Motion m.m.

Inspiration til træning

Ok, det er nemmere sagt end gjort det der med at træne 🙂 Så det her blogindlæg handler om min inspiration til træning.

Før jeg begyndte at styrketræne i 2017, havde jeg aldrig i min vildeste fantasi troet det ville blive et hit, at træne muskler med tunge kettlebells og vægtstænger.

Faktisk har det været en lang rejse fra nærmest ingen træning pga. inflammation og smerter til der, hvor jeg er i dag.

Nu laver jeg konditionstræning og så styrketræner jeg en gang om ugen hos en fysioterapeut. Her får de vigtigste muskelgrupper en ordentlig tur.

Wow hvor det styrker mine muskler og hvor jeg dog nyder fællesskabet på det lille hold. Men alt det kan du læse mere om ved at klikke her.

Ak, hvorfor kan jeg ikke lide løb?

Umiddelbart skulle det være nemt nok bare, at snøre løbeskoene og komme af sted -så var den i hus.

Men ak!, jeg har aldrig været glad for at løbe. Og selv om jeg altid får det godt, når jeg har fået pulsen op og sved på panden, er det virkelig svært at finde motivationen.

Heldigvis viser forskning, at kondition og sundhed kan forbedres lige så godt ved intensiv Tabata, som timevis af løb henover en uge.

Træning og tabata

En dag til min ugentlige styrketræning fortalte instruktøren om træningsformen Tabata, der er udviklet af den japanske forsker Izumi Tabata. 

Et Tabata program varer ganske kort tid, men skulle efter sigende være lige så effektivt som 45 minutters normal cardio (fx løb) på grund af den høje intensitet.

Et Tabata program er fordelt på otte sekvenser af 20 sekunders forskellig træning efterfulgt af 10 sekunders pause.

Programmet gentages fire gange og så er det perfekt. Jeg nøjes med et enkelt program, så mange gange om ugen som muligt og selv det gør en stor positiv forskel.

Tilpas din Tabata træning

I den Tabata jeg laver, indgår der både hop og armbøjninger, med stort pres på mine håndled. Nogle dage er det for meget, og så tilpasser jeg selv øvelserne.

Jeg kan for eksempel finde på at lave armbøjninger på knæ frem for at støtte på fødderne. Eller også aflaster jeg trykket på mine håndled ved at holde om vægte der ligger på gulvet, så jeg ikke skal flekse mine håndled.

Der indgår heller ikke opvarmning eller udstrækning, hvilket nogle vil have glæde af selv at tilføje.

Under alle omstændigheder handler det om at få pulsen op og opnå:

  • Øget velvære
  • Bedre blodsukker regulering
  • Mindre inflammation og smerte
  • Forebyggelse af hjertekar sygdomme
  • Godt humør

Måske er du fået inspiration til træning? under alle omstændighedr vil jeg ønske dig en rigtig god weekend

Henriette 🙂

Link og like gerne, hvis du tror andre kan have glæde af at læse dette indlæg 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.