Blog, Tips og tricks

Hvordan går det med nytårsforsættet?

Jeg ved ikke med dig og hvad dit nytårsforsæt er?

Hvis det har noget med ændring af madvaner at gøre, kender du måske også til den overvældende sult følelse, som kan true med at ødelægge dine ellers rigtig gode intentioner og endnu et nytårsforsæt?

Det kan for eksempel være når, det er alt for lang tid siden, du sidst har spist, køleskabet står gabene tomt og du begynder en jagt i skabe og skuffer efter en hurtig snack.

Er planen er svær at holde?

Lige nu er rigtig mange udfordret på et nytårsforsæt om en ny og sundere livsstil. Ihærdige intentioner og den ellers fine plan fra nytårsaften, kan vise sig svær at holde og vi kommer måske til at gøre det stikmodsatte af, hvad der var meningen.

Selv om vaner er noget af det sværeste lave om, er det fuldstændigt almindeligt, at komme i situationer, hvor dårlig samvittighed står i kø og entusiasmen daler, hvilket sikkert allerede har ført til adskillige aflyste nytårsforsæt, selvom det kun er den 12. januar. 

Jeg kender det fra mig selv.

Hvis mit nytårsforsæt skal holde lidt længere siger min erfaring mig, at det handler om psykologi og planlægning.

Strategien som får mig igang igen

Når jeg “falder i” og ikke holder mig til den sunde plan, jeg ellers har lagt, har jeg vænnet mig til at reagere sådan her:

  • Jeg tilgiver og bærer hurtigt over med mig selv
  • Jeg tænker over, hvorfor jeg ikke kunne holde min plan
  • Jeg justerer den plan, jeg startede med så sandsynligheden for, at jeg fremover kan holde min plan øges
  • Herefter er “det op på hesten” igen og jeg fortsætter derud af indtil planen endnu engang skal justeres, fordi noget ikke var så nemt, som jeg måske troede

Her er mit svage punkt

For mig har det været svært, at holde mig fra småkager og slik om eftermiddagen, når jeg kom sulten hjem fra arbejdet.

Jeg ved, at lige præcist dette tidspunkt er kritisk i forhold til at fastholde min sundhedsfremmende livsstil. Jeg har fundet ud af, at det handler om tilgængelighed og hvor nemt eller svært, det er for mig, at komme til at spise/ gøre det rigtige eller forkerte.

Derfor har jeg ryddet køkkenet for søde sager. Derudover er jeg blevet klar over, at det for mig er afgørende, hvad der sker allerede i supermarkedet.

Når jeg handler skal jeg sørge for, at få købt rigeligt med sunde ting og lade alt det usunde blive tilbage.  Jeg ved, at det er i supermarkedet, jeg skal bruge min viljestyrke, for hvis først slik og kager er landet i indkøbskurven, bliver det helt sikkert spist på et tidspunkt.

Snack grøntsager og humus

En af de ting, som hurtigt kan stille min sult når jeg kommer hjem fra arbejdet er antiinflammatoriske snack grøntsager, som jeg spiser med humus til. Jeg køber gulerødder, sherry tomater, bladselleri, blomkål, agurk og slikærter. Jeg renser og klargør en stor portion på en gang, så de kan ligge klar i køleskabet. Herudover laver jeg gerne en stor portion orange humus, så jeg har til et par dage. Du kan se opskriften her.

humus, snack grøntsager, rød peberfrugt, gulerod
Himmelsk orange humus

Grøntsager og humus som står parat i køleskabet, er et eksempel på en justering af min plan, som gør det nemmere for mig, at holde den sunde livsstil.

Men det er bestemt ikke den eneste justering. Der har været mange situationer, hvor jeg ikke har kunne holde mig til min plan. Jeg har mange gange måtte tænke nærmere over, hvad der “gik galt” og hvordan jeg kan gøre det nemmere, at holde mig til det, jeg ved giver mig den bedste livskvalitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.