Motion m.m.

Facts om fysisk træning

Vi ved det godt -der er mange gode grunde til at lave fysisk træning, sådan er det for alle.

Men i forhold til kronisk leddegigt er der endnu flere gode grunde. Mennesker med kronisk leddegigt har nemlig:

  • Betydelig mindre muskelstyrke, i gennemsnit kun 30 % til 75 % af den muskelstyrke man finder hos raske
  • 50-60 % forøget risiko for at dø af hjertekarsygdomme i forhold til resten af den danske befolkning. Sygdomme som forebygges gennem f.eks. fysisk træning.

Desværre kan det være vildt svært at komme igang med at træne. Du kan komme ind i en ond cirkel, hvor mangel på motion forværrer smerter, nedsætter bevægeligheden i dine led og er skyld i en masse andre elendigheder.

Måske kan disse fakta motivere?

Forskning viser, at fysisk træning ved kronisk leddegigt:

  • Forbedrer livskvaliteten
  • Mindsker træthed
  • Mindsker smerter
  • Nedsætter risikoen for hjertekarsygdom
  • Forbedrer det generelle helbred
  • Intensiv fysisk træning hæmmer tab af knoglemineral
  • Dynamisk træning har positiv effekt på knoglemineral indhold

 Her er årsagerne til at det kan være svært at komme i gang med træning:

  • Den fysiske udholdenhed typisk er halveret
  • Der er inflammation i musklerne
  • Led kan ikke længere bevæge sig lige så godt
  • Smerter
  • Træthed

Motivation er alt afgørende for at du kommer godt i gang 

Livet har lært mig, at nøglen hedder velvære. Velvære er den motivationsfaktor, der virker allerbedst. Mennesket er så fantastisk indrettet at kroppen og hjernen belønner med ægte glæde og langtidsholdbar veltilpashed, når vi laver noget godt. Find ud af, hvad der betyder noget for dig. Elsker du at være sammen med andre, så begynd til hold træning et sted, hvor der er en rar træner og en god stemning. Elsker du naturen, så tænk i den retning, måske skal du begynde at cykle? Betyder udstyr og dejligt træningstøj noget for dig, så prioriter dette.  Ønsk dig det i julegave, fødselsdagsgave eller brug et eventuelt overskud i budgettet til det, som gør dig glad. Husk også hvile, hygge, udfordringer, og positive tanker om dig selv.

Læs her hvordan jeg kom igang med styrketræning

Hvis du skal have den bedste effekt af fysisk træning  bør den både bestå af konditions træning og styrke træning.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger

Kilde: Sundhedsstyrelsen sst.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.