Nødder og antiinflammatorisk kost

Hvordan er det nu lige med nødder og antiinflammatorisk kost?

Heldigvis passer nødder og antiinflammatorisk kost rigtig godt sammen.

Her ser du nogle af de allerbedste når det gælder antiinflammatorisk kost:

  • Valnød
  • Hasselnød
  • Macadamianød
  • Cashewnød
  • Pekannød
  • Mandler

Den antiinflammatoriske effekt skyldes bl.a. at nødderne har et højt indhold af MUFA (enkeltumættede fedtsyrer). 

Hvorfor er nødder så gode?

De sunde fedtsyrer gavner ikke kun blodets kolesterolindhold men bidrager også til en god fedtsyrebalance, der hjælper til at dæmpe inflammationen. 

Mandler, pekan- og hasselnødder indeholder også de sunde polyfenoler, der også har immunregulerende og cellebeskyttende egenskaber. Dine gode tarmmikrober (der hjælper til et stærkt immunforsvar) elsker polyfenoler og så virker de som antioxidanter. 

Tag på i vægt med nødder

Har du svært ved, at tage på eller holde din vægt fx. pga. medicinbivirkninger, som kvalme el. lign. er nødder også gode. 

Nødder indeholder mange kalorier, men også protein, der er vigtigt, når du skal bevare muskelmassen.

Hvordan bruges nødder i antiinflammatorisk kost?

Jeg elsker at bruge nødder som:

  • Topping på salater og supper🍲
  • I kager
  • Dadelkugler
  • Desserter
  • Vegetar pate
  • Brød
  • Granola

Vil du vide mere om antiinflammatorisk kost?

Læs guiden Antiinflammatorisk kost