Kost

Sådan vælger du antiinflammatorisk ved julefrokosten.

Julefrokoster har ikke just har ry for, at være sunde

Det er ikke helt retfærdigt, for mange juleretter er antiinflammatoriske og guf for kroppen.

Denne 4 trins guide klær dig på til, at gå efter sunde umættede fedtsyrer og den gode powerfood.

Nyd julemånedens mange sunde fristelser og styr uden om alt det, der sætter fut under inflammation og smerter.

De 4 gode valg

1. Prioriter retterne med det sunde fedt

Spis kun lidt eller styr helt uden om fedtholdige svinekødsretter som frikadelle, leverpostej, sylte og flæskesteg.

Det er nemlig her det inflammationsfremmende mættede fedt gemmer sig.

Glæd dig til gengæld over de mange lækre fiskeretter med gode omega-3 fedtsyrer, du kan stille på bordet i december.

  • Laks (vild laks er den bedste)
  • Rødspætte
  • Røget eller gravad hellefisk
  • Marineret sild
  • Karrysild (tjek at karrysovsen er lavet af rapsolie)
  • Høst sild
  • Spegesild

sild, persille, royal copenhagen,

2. Skønne, stærke farver

Farverige grøntsager, frugt og bær er sprængfyldt med fibre, vitaminer, mineraler og antioxidanter.

Lad de sunde salater fylde godt op på tallerkenen og spis dem til alt, hvad du kan.

Grøntsager:

  • Rødkål
  • Grønkål
  • Savoykål
  • Rødløg
  • Syltede agurker
  • Brøndkarse

Frugt og bær:

  • Ribs
  • Granatæble
  • Vindruer (særligt de røde)
  • Æbler
  • Pærer
  • Kirsebær
  • Solbær

3. Masser af krydderurter og krydderier

Sild og hellefisk med dild i lange baner. Varme drikke med kardemomme, vanilje og nelliker -julen er fuld af krydderier og krydderurter med sundhedsfremmende egenskaber.

Krydderier er gode fordi, de indeholder antioxidanter og inflammationsdæmpende stoffer. Så tag endelig for dig af de velsmagende sager og spis julemad, som indeholder disse krydderier:

  • Gurkemeje
  • Safran
  • Ingefær
  • Kardemomme
  • Nelliker
  • Dild
  • Purløg
  • Persille

4. Det gode slik

Julens naturlige slik, som dadler, mandler og abrikoser indeholder gode fibre og umættede fedtsyrer. Mørk chokolade indeholder endda stoffer, som medvirker til at din krop danner endofiner, der booster lykke følelsen.

Undgå derfor slik med farvestoffer og E-numre og hyg dig med at spise hjemmelavede godter af:

  • Marzipan, helst uden sukker/hjemmelavet
  • Mørk chokolade med kakaoprocent over 70 %. Det er nemlig i kakaobønnen de gode stoffer findes.
  • Mandler
  • Valnødder
  • Cashewnødder
  • Hasselnødder
  • Macadamia nødder
  • Pekan nødder
  • Abrikoser
  • Dadler
  • Figner

Få færre led smerter og undgå de ekstra kilo i julen

  • Skærer du hvedemel fra, både hvad angår brød og kager
  • Minimerer alkoholindtaget
  • Laver motion de dage hvor du kan
  • Og følger guidens 4 trin

….. både til hverdag og ved julefrokoster, ja så er der IKKE stor sandsynlighed for, at du tager på i vægt eller får ekstra led smerter selv om, vi nu har taget hul på årets helt store hygge måned.

God appetit og rigtig dejlig julemåned

Kan du bruge dette indlæg, så like eller kommenter gerne 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.